Köp och Leveransvillkor mm.
Mailadresser:
Allmänna ärenden: shop@formbar.eu
Transportskada: reklamation@formbar.eu
Reklamation: reklamation@formbar.eu
Ånger: retur@formbar.eu
Info. FÖRBOKA: (INFO. FÖRBOKA)
Leveransvillkor:
Normal leveranstid är 1-3 dagar*, övriga EU 5-14 arbetsdagar**. När det står FÖRBOKA ***.
. ***Lägg din beställning och kontakta oss om du vill ha närmare information om när varan finns hos oss för leverans till dig. Klicka här)
Frakt:
Sverige
0kr. Fraktfritt från 499kr till din närmaste DHL Service point.
79kr. För order under 499kr till din närmaste DHL Service point.
159kr. Prioriterad leverans till ditt närmaste DHL Service Point. Din beställning prioriteras i kön för packning och skickas från oss snarast möjligt. Om vi har din beställning före kl 12 skickas den samma dag eller påföljande möjliga vardag.
259kr. Leverans hem till dig. PostNord eller DHL.
359kr. Prioriterad leverans hem till dig. PostNord eller DHL. Din beställning prioriteras i kön för packning och skickas från oss snarast möjligt. Om vi har din beställning före kl 12 skickas den samma dag eller påföljande möjliga vardag.
0kr. Hämta i förbutiken ICA Maxi Västervik: Det går självklart bra att välja fraktmetod "Hämta på ICA Maxi förbutik i Västervik". När vi packat din order kommer du få sms/mejl om att den är packad och vi önskar att man hämtar sina produkter inom 14 dagar pga platsbrist.
Europa inom EU
Från 99kr till din närmaste DHL Service point.
Europa utanför EU och övriga världen
På ditt köp är moms exkluderad och varorna beläggs med exporttull och importtull. Moms och importtull till ditt land är inte inkluderade i det pris du betalar till oss. Om du vill ha uppgift om dessa avgifter ska du kontakta Tullverket i ditt land och uppge vad du köpt samt priset på varorna. Transport kostnaden för leveranser utanför EU är inte den stora kostnaden det är administration och avgifter som är det.
Vi jobbar nu på att hitta en bra lösning för försäljning utanför EU. Just nu kan vi tyvärr inte erbjuda försäljning utanför EU.
Europe outside the EU and the rest of the world
VAT is excluded on your purchase and the goods are subject to export duties and import duties. VAT and import duties to your country are not included in the price you pay us. If you want information about these fees, you should contact the Swedish Customs in your country and state what you bought and the price of the goods. Transport the cost of deliveries outside the EU is not the big cost it is administration and fees that are it.
We are now working on finding a good solution for sales outside the EU. Unfortunately, we are currently unable to offer sales outside the EU.
Presentkort:
Levereras digitalt och fraktfritt WW.
Leverans, Skrymmand & Ansvar:
För skrymmande produkter gäller tillägg: 499kr/produkt.
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella leveransförseningar beroende på fraktföretaget eller leverantören.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket och brev 14 dgr) fakturerar vi dig inom Sverige 395kr/kolli, från EU 1000kr/kolli, för övriga länder 2000kr/kolli.
OBS!
Vi har noterat att kunder med e-mail från tjänsten hotmail.com ibland inte får notifikationer från oss på Formbar eller från DHL. Dessa notifikationer hamnar ibland i skräppost/spam och kommer ibland inte fram alls. För att vara säker på att få alla notifikationer gällande din leverans, vänligen använd om möjligt en annan e-mailadress.
Ångerrätt:
På Formbar är vi först nöjda när du som kund är nöjd. När du handlar på Formbar Online har du alltid 14 dagars ångerrätt. Observera att ångerrätten gäller 14 dagar från att man mottagit sitt sms/mejl/faktura. Kontakta oss på vår kundtjänst shop@formbar.eu skriftligen och beskriv vad du vill returnera/ångra. Du står själv för returfraktkostnaden & återbetalning sker när varan kommit i retur till oss i felfritt skick.
Hur du går tillväga vid en ånger/reklamation:
1. Mejla till retur@formbar.eu eller reklamation@formbar.eu ditt ordernummer och om du vill returnera eller reklamera (bild) eller ångra ditt köp.
2. När din ånger/reklamation godkänts får du ett mejl av oss. Du har två val: antingen går du själv till ombud och skickar iväg varan eller så skickar vi en retursedel via mejl som du tar med dig för att skicka tillbaka varan.
2B. Returfrakten står du själv för som kund. Väljer du att själv stå för returfrakten debiterar vi inget ytterligare för denna. Använder du den returavin vi skickar till dig vis mejl betalar du 169 kr som dras från krediteringen av återbetalningen för returnerade varor. Understiger varuvärdet på det returnerade varorna angiven kostnade faktureras du för mellanskilnaden. När dina produkter är åter på vårt lager kommer kreditera enligt ovan.
3. Emballera din/dina produkter väl - dessa ska skickas tillbaka i samma skick som de var i när du fick din den/de. Skadas vara under återtransport är det du som avsändare som får söka ersättning för varan via den transportör du nyttjat. Vi krediterar då inte varan.
4. När ordern är åter på vårt lager krediteras din order / makuleras, exklusive frakten och returfrakten. Se 2B ovan. Om varan ine är i nyskick eller på någott sätt uppvisar spår nyttjande reduceras beloppet som återbetalas eller med en sänkning av varans värde som vi sätter.
Du har ej ångerrätt på klippta tyger, presentkort, beställningsvaror, eller produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum eller som klassas som färskvara.
Ångerrätt gäller inte på demoexemplar/butiksexemplar och prisreducerad vara. Du har ej ångerrätt om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller om plombering har brutits.
När du utnyttjat din ångerrätt är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda varan eller bryta förpackningen. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.
Det är alltid garanti på de produkter du köper i 1 år, gäller ej prisnedsatta varor. Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador.
Reklamation
Vi besiktar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande kunsumentskyddslagstiftning att åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Bifoga ett par bilder av produkten som visar hela produkten samt felet i detalj till (Reklamation)
När vi mottagit mailet kommer vi ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan och återkomma till dig om reklamationen är godkänd eller ej så snart som möjligt men inte senare än inom 14 dagar från det att vi mottagit ditt mail.
Transporstskada
- Var noga med att kontrollera eventuella skador på emballage eller varor när du tar emot leveransen. Är emballaget skadat? Ta en bild på det innan du öppnar det för att bifoga till oss om varan visar sig skadad och eller för att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på din fraktsedel från fraktbolaget i samband med kvittens. Be i sådana fall chauffören notera skadan och signera. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage, meddela detta snarast. Vid alla transportskador kontakta (Transportskada) och bifoga tydliga bilder på skadan och eventuellt skadat emballage ihop med ditt ordernummer. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Om transporten lämnas ut utan påskrift, med fullmakt, kan transporten inte reklameras
Hanteringstid
Från att din retur ankommit till oss till vårt lager reserverar vi oss en hanteringstid på 20 arbetsdagar för att inspektera produktens skick samt registrera produkterna som är returnerade.
Betalningsalternativ
Förskottsbetalning:
Har du valt förskottsbetalning behöver betala in XXX kr (summan på din faktura/order) till Bankgiro 657-9583 eller bankkonto Clearing 8422-8 Kontonr: 3 214 516-1 och som referens skriver du ditt namn och/eller ordernummer. Efter att vi mottagit betalningen kommer din försändelse att skickas till din angivna adress eller hämtas i butiken.
SWISH:
Väljer du att betala med SWISH kommer en förfrågan om bekräftelse av köpet till din mobiltelefon där du identifierar dig och godkänner köpet via BankID eller den tjänst du valt för detta. Läs mera om SWISH här.
KLARNA:
Se Länk: https://www.klarna.com/se/smoooth/
ÖVRIGA Villkor för handel:
Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation
Personuppgiftslagen:
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).
SMS/Mail-utskick:
Det mobiltelefonnummer, den mailadress du anger i kassan användas för avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order samt erbjudanden. Har du lämnat fel uppgifter angående Mail/SMS och varan skickas i retur till oss faktureras du enligt. Se 2B enligt ovan.
Tvist:
Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Övrigt:
Formbar reserverar sig för eventuella tryckfel, färgavvikelser samt eventuell slutförsäljning av produkter på hemsidan eller vid annan digital dialog. Vi gör vårt bästa för att färgåtergivning och produkten i sin helhet ska vara så verklighetstrogen som möjligt samt att vara som ligger på hemsida och är köpbar finns men vi kan inte garantera detta. Finns inte vara och det inte är en Beställningsvara stryks den från din beställning och räknas bort från faktura om det inte är en återkommande vara i butiken, då restas den och skickas senare. Som grundregel hos oss kan inte olika erbjudanden, prissänkningar kombineras om inte annat uppgivits. Om inte annat uppges gäller erbjudanden i annonsering etc. i 7 dagar från publicering. *Produkter från Mateus undantags alltid från alla erbjudanden, rabatter och/eller kampanjer. Vid kampanjer gäller alltid bara innevarande lager och vi reserverar oss för eventuella lagersaldon som inte stämmer med den verkliga lagersaldot. Vi förbehåller oss rätten att avsäga oss/avbryta en försäljning utan vidare förklaring dock ska kunden i förekommande fall informeras om att så har skett.